П`ятниця
16.04.2021
19:52
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мій сайт
Головна Реєстрація Вхід
Гліцерин »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Гліцерин як представник багатоатомних спиртів

Цілі уроку: вивчити будову та властивості багатоатомних спиртів на            прикладі гліцерину; простежити причинно- наслідкову залежність речовин від їх будови; формувати в учнів уміння відповідально працювати у складі групи; виховувати пізнавальну активність учнів; розвивати логічне мислення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми і методи проведення: фронтальне опитування, групова та індивідуальна форми роботи, виконання експерименту, проблемно-пошуковий, дослідний метод.

Обладнання та реактиви: розчини гліцерину, пропанову, натрій гідроксиду, купрум (׀׀) сульфату, пробірки, пробіркотримач, пальник, сірники.

 

 

ХІД  УРОКУ:

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

Учні утворюють дві команди. Кожна з них обирає капітана. За кожну правильну відповідь учні отримують по 1 балу. Наприкінці уроку підраховуються бали всієї команди та індивідуальні.

 

Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування:

1). На картці- формули речовин: СН ОН, С Н Сℓ, С Н , С Н ОН, NаОН, С Н ,

С Н Вr, С Н ОН, СН – СН

                             ОН    ОН.

 

З переліку речовин випишіть формули насичених одноатомних спиртів, назвіть їх за міжнародною номенклатурою та обчисліть відносні молекулярні маси.

Запитання:

  1. Які речовини називаються спиртами? Запишіть загальну формулу насичених одноатомних спиртів.
  2. Чому натрій гідроксид не є спиртом?
  3. Чи є в переліку речовин ще речовини, які можна віднести до спиртів?
  4. Чим ця речовина відрізняється від одноатомних спиртів?

Вивчення нового матеріалу.

Завдання:

Дано спирти складу: С Н О, С Н О , С Н О .

  1. Напишіть структурні формули спиртів.
  2. Дайте визначення багатоатомних спиртів.
  3. Які типи ізомерії характерні для триатомних спиртів?
  4. Назвіть ці спирти за міжнародною номенклатурою.

 

 

Лабораторний дослід.

Ознайомлення з фізичними властивостями багатоатомних спиртів.

Учні досліджують фізичні властивості гліцерину: консистенцію, гігроскопічність, розчинність у воді.

Завдання: порівняйте фізичні властивості пропанову та гліцерину.

Проблемне питання: з чим пов'язана зміна фізичних властивостей?

Учні приходять до висновку, що значний вплив на фізичні властивості багатоатомних спиртів мають водневі зв'язки.

Хімічні властивості гліцерину.

Запитання: які, на вашу думку, хімічні властивості характерні для гліцерину?

  1. окислення (горіння)
  2. взаємодія з активними металами.
  3. взаємодія з галоген оводнями.
  4. утворення етерів.

Експериментальне завдання:

  1. У тиглі нагрійте до кипіння гліцерин. Пари гліцерину, що виділяються, підпаліть. Спостерігайте за кольором полум'я. Поясніть, чому гліцерин горить таким полум'ям? Напишіть рівняння реакції.
  2. Взаємодію гліцерину з натрієм демонструє вчитель. Учні записують рівняння реакції.
  3. Учні складають рівняння реакції взаємодії гліцерину з хлороводнем.

Експеримент

До розчину купрум (׀׀) сульфату об'ємом 1-2 мл додайте розчин лугу до повного осадження купрум (׀׀) гідроксиду. Осад струсіть і розділіть на три пробірки. В одну пробірку додайте гліцерин доти, поки осад унаслідок струшування не зникне і не утворить синій розчин. У другу пробірку додайте пропаном. Спостерігайте, чи зникне осад купрум (׀׀) гідроксиду.

Запам'ятайте! Це якісна реакція на гліцерин.

Зробіть висновок про те, як саме змінюється реакційна здатність спиртів унаслідок збільшення кількості гідроксогруп у складі молекули.

 Запитання:

  1. Які властивості характеризують більшість органічних сполук?
  2. Які властивості характеризують будь-які спирти?
  3. Які властивості характеризують лише багатоатомні спирти?

Висновок. Кількісні зміни спричиняють якісні. В основі цього переходу лежить взаємний вплив гідроксильних груп одна на одну.

4.Способи одержання гліцерину

1)Учням уже відомий спосіб одержання одноатомних спиртів з галогенозамішених вуглеводів. Вони можуть написати рівняння реакції

одержання гліцерину з 1,2,3-трибромпропану.

2)Запропонуйте  схему одержання гліцерину з пропену. Учні працюють

у групах. Потім представники від кожної групи записують на дошці ланцюжок перетворень . Учні використовують раніше одержані знання та зазвичай пропонують такі перетворення:

 

 

СН =СН- СН →СН – СН – СН → СН- СН- СН→ СН – СН – СН

                           Сℓ     Сℓ                 Сℓ   Сℓ   Сℓ      ОН    ОН    ОН

Така відповідь, без сумніву, свідчить про гарне засвоєння матеріалу, але не відповідає дійсності. У промисловості синтез гліцерину з пропілену здійснюється за схемою:

СН = СН- СН → СН = СН – СН Сℓ→ СН = СН – СН ОН→ СН Сℓ - СНОН-

                                                                           Аліловий спирт

- СН ОН→СН ОН – СНОН – СН ОН.

3). Гліцерин одержують із жирів. Цей спосіб менш перспективний, оскільки вимагає витрат харчових продуктів.

 Застосування гліцерину.

Увага, чорна скринька! У ній лежать: мило, крем для рук, рідина для миття посуду, шматочок шкіри, антифриз, динаміт, лікарський препарат нітрогліцерин.

Запитання :що об'єднує всі ці предмети?

 

 

Підбиття підсумків уроку.

Учні підраховують кількість балів усієї команди та індивідуальні, разом з вчителем визначають, чи досягнуто цілі уроку, характеризують діяльність груп і окремих учнів.

 

Учитель виставляє оцінки.

 

Домашнє завдання : вивчити будову та властивості багатоатомних спиртів.

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Архів записів

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz