Календарне планування з природознавства 5 клас (нова програма)
№ |
Тема уроку |
Дата |
1. |
Науки, що вивчають природу. |
|
2. |
Методи вивчення природи. |
|
3. |
Практичне заняття № 1 Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів. |
|
4. |
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття № 2 Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів. |
|
5. |
Узагальнення та систематизації знань. Захист міні-проектів |
|
Тема 1. Тіла, речовини та явища навколо нас |
||
6. |
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. |
|
7. |
Практична робота №1 Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
|
8. |
Речовини. Фізичні властивості речовин. |
|
9. |
Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
|
10. |
Атоми і хімічні елементи. |
|
11. |
Молекули. Рух молекул. Дифузія. |
|
12. |
Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини. |
|
13. |
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. |
|
14. |
Практичне заняття № 3 Розділення сумішей фільтруванням. |
|
15. |
Явища природи.Міні-проект: «Опале листя: користь чи шкода» |
|
16. |
Фізичні явища, їх різноманітність. |
|
17. |
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. |
|
18. |
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. |
|
19. |
Урок узагальнення та систематизації знань ( контр. робота) |
|
Тема 2. Всесвіт |
||
20. |
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
|
21. |
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Практичне заняття №4 Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
|
22. |
Небесні тіла. |
|
23. |
Зоря – самосвітне небесне тіло. |
|
24. |
Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. |
|
25. |
Планети та планетні системи. Відмінності між планетами. |
|
26. |
Сонячна система. |
|
27. |
Зоряні системи – галактики. Відмінності між галактиками. |
|
28. |
Скупчення галактик. Всесвіт та його складові. Міні –проект.Космос – далекий і близький. Світ галактик |
|
29. |
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень. |
|
30. |
Урок узагальнення та систематизації знань ( контр. робота) |
|
Тема 3. Земля як планета |
||
31. |
Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі. |
|
32. |
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
|
6 клас І семестр біологія
№ з /п |
Тема уроку |
|
Дата |
||
1. |
Біологія – наука про життя. |
|
|
||
2. |
Науки, що вивчають життя. Методи вивчення організмів. |
|
|
||
3. |
Основні властивості живого. |
|
|
||
4. |
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси. |
|
|
||
5. |
Тема 1. Клітина |
|
|
||
6. |
Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини.
|
|
|
||
7. |
|
Практична робота: 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
|
||
8. |
Будова клітини на світлооптичному та електронно-мікроскопічному рівнях. |
Лабораторне дослідження1: Будова клітини листка елодеї.
|
|
||
9. |
Будова рослинної клітини. |
Практична робота: 2.Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа.
|
|
||
10. |
Будова рослинної і тваринної клітини. |
Лабораторне дослідження2: Рух цитоплазми в клітинах листка елодеї.
|
|
||
11. |
Надходження речовин у клітину. |
|
|
||
12. |
Утворення нових клітин. |
|
|
||
13. |
Ріст клітин. |
|
|
||
14. |
Основні положення клітинної теорії. |
|
|
||
15. |
Узагальнення вивченого по темі «Клітина» ( контрольна робота) |
|
|
||
|
Тема 2. Одноклітинні організми. |
|
|
||
16. |
Евглена зелена, амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі). |
Лабораторне дослідження3 Спостереження інфузорій.
|
|
||
17. |
Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами (на прикладі малярійного плазмодія і дизентерійної амеби). |
|
|
||
18. |
Хламідомонада, хлорела – одноклітинні рослини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі). |
|
|
||
19. |
Дріжджі – одноклітинні гриби. |
|
|
||
20. |
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій. Роль бактерій у природі та значення в житті людини. |
|
|
||
20. |
Вольвокс - колоніальний організм. |
|
|
||
21. |
Губка та ульва (зелений морський салат) - багатоклітинні організми. |
|
|
||
22. |
Міні-проект (за вибором) Чому скисає молоко? Корисний йогурт. Живі фільтри. Узагальнення вивченого по темі «Одноклітинні організми»( контрольна робота) |
|
|
||
|
Тема 3. Рослини |
|
|
||
23. |
Рослина – живий організм. |
|
|
||
24. |
Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
|
|
||
25. |
Живлення (мінеральне, повітряне) рослин. |
|
|
||
26. |
Дихання рослин. |
|
|
||
27. |
Рухи рослин. |
|
|
||
28. |
Будова рослини. Органи рослин. |
|
|
||
29. |
Клітини рослин. Тканини рослин. |
|
|
||
30. |
Корінь: будова |
Лабораторне дослідження4 Будова кореня
|
|
||
31. |
Корінь: основні функції (поглинання води та укріплення у ґрунті). |
|
|
||
32. |
Узагальнення вивченого по темі «Рослини ч.1» Контрольна робота
|
|
|
7 клас І семестр біологія
№ З /п |
Тема уроку |
Практичні та лабораторні роботи |
Дата |
1. |
Система живої природи та її вивчення |
|
|
2. |
Різноманітність живих організмів, їх особливості та класифікація |
|
|
Тема 1. Будова та життєдіяльність рослин |
|||
3. |
Рослина – цілісний організм. |
|
|
4. |
Методи вивчення рослинної клітини |
|
|
5. |
Основні компоненти рослинної клітини |
Л/р №1.Будова клітин рослин |
|
6 |
Основні рослинні тканини та їх функції |
|
|
7. |
Вегетативні органи рослин.Будова кореня у зв’язку з його функціями |
|
|
8. |
Будова кореня |
Л/р №2. Корінь, кореневі системи. Видозміни кореня Л/р№3. Внутрішня будова кореня у зв’язку з його функціями |
|
9. |
Пагін та стебло, їх зовнішня будова |
Л/р № 4. Пагін і його будова. Різноманітність пагонів |
|
10. |
Внутрішня будова пагона та стебла |
Л/р№5.Внутрішня будова стебла у зв’язку з його функціями. Л/р№ 6.Видозміни пагона |
|
11. |
Зовнішня та внутрішня будова листка |
Л/р № 7. Будова та різноманітність листків |
|
12. |
Видозміни листків. Листопад |
Л/р№ 8. Внутрішня будова листка у зв’язку з його функціями |
|
Тема 2. Основні функції рослинного організму |
|||
13. |
Фотосинтез і космічна роль зелених рослин |
|
|
14. |
Особливості життєдіяльності рослин. Дихання |
|
|
15. |
Поглинання та випаровування води рослинами. Мінеральне живлення |
|
|
16. |
Рух рослин |
|
|
17. |
Умови необхідні для життєдіяльності , росту та розвитку рослин |
|
|
18. |
Узагальнення та систематизація знань( різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 3. Розмноження та розвиток рослин |
|||
19. |
Типи розмноження рослин |
Практична робота 1. Вегетативне розмноження рослин |
|
20. |
Будова та різноманітність квіток. Суцвіття |
Л/р№9. Будова та різноманітність квіток |
|
21. |
Запилення та запліднення |
|
|
22. |
Насіння та плоди. Їх будова |
Л/р №10. Будова та різноманітність плодів |
|
23. |
Поширення насіння та плодів. Значення плодів та насіння. |
|
|
24. |
Вплив умов середовища на проростання насіння |
|
|
25. |
Практичне значення вегетативного розмноження рослин |
|
|
26. |
Ріст і розвиток рослин |
|
|
27. |
Узагальнення та систематизація знань з теми ; «Рослини»( ( різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 4. Водорості |
|||
28. |
Різноманітність рослин. Загальна характеристика водоростей. |
|
|
29. |
Середовище життя водоростей. Розмноження водоростей. |
|
|
30. |
Пристосувальні риси будови та функції водоростей |
Л/р№ 11. Будова водоростей |
|
31. |
Різноманітність водоростей і їхнє значення у природі і житті людини (семінар) |
|
|
Тема 5. Вищі спорові рослини |
|||
32. |
Загальна характеристика та значення вищих спорових рослин |
|
|
8 клас І семестр біологія
№ з/п |
Тема заняття |
Практичні та лабораторні роботи |
Дата |
1. |
Тваринний світ складова частина природи. Роль тварин у житті людини |
|
|
2. |
Різноманітність тварин та їх класифікація |
|
|
Тема 1. Будова та життєдіяльність тварин |
|||
3. |
Основні процеси життєдіяльності та різноманітність способів існування тварин |
|
|
4. |
Клітинна будова тварин та особливості клітин тварин |
|
|
5. |
Тканини тваринного організму |
Л/ р № 1.Вивчення особливостей тваринних клітин та тканин |
|
6. |
Органи та системи органів тварин, їх функції. |
|
|
7. |
Середовища існування, поведінка та взаємозв’язки тварин |
|
|
8. |
Узагальнення та систематизація знань ( контр. робота) |
|
|
Тема 2. Найпростіші |
|||
9. |
Загальна характеристика та різноманітність найпростіших. |
Л/р №2. спостереження за будовою та процесами життєдіяльності найпростіших з водойми або акваріума. |
|
10. |
Паразитичні найпростіші |
|
|
11. |
Роль найпростіших у екосистемах та їх значення для людини |
|
|
Тема 3. Багатоклітинні. Двошарові тварини,черви |
|||
12. |
Загальна характеристика та різноманітність багатоклітинних тварин. Тип Губки |
|
|
13. |
Загальна характеристика та різноманітність кишково порожнинних |
Л/р №3. Вивчення будови прісноводної гідри |
|
14. |
Роль двошарових тварин у природі та їх значення для людини. Охорона |
|
|
15. |
Загальна характеристика типу Плоскі черви |
|
|
16. |
Загальна характеристика типу Круглі черви |
|
|
17. |
Загальна характеристика типу Кільчасті черви |
Л/р № 4. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів. |
|
18. |
Пристосування в будові та процесах життєдіяльності паразитичних червів до їх способу життя |
|
|
19. |
Узагальнення та систематизація знань ( різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 4. Членистоногі. Молюски |
|||
20. |
Загальна характеристика типу Членистоногі |
|
|
21. |
Загальна характеристика класу Ракоподібні |
Л/р№5. Вивчення ознак пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до середовища існування |
|
22. |
Різноманітність ракоподібних,їх роль у природі та житті людини |
|
|
23. |
Загальна характеристика класу Павукоподібні |
|
|
24. |
Загальна характеристика класу Комахи |
Л/р№ 6.Вивчення ознак пристосованості зовнішній будові комах до середовища існування |
|
25. |
Різноманітність комах, їх роль у природі та житті людини |
Л/р№7.Визначення комах за допомогою визначної картки |
|
26. |
Загальна характеристика типу Молюски |
Л/р№8. Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків |
|
27. |
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски. |
Л/р№9.Порівняння та визначення черепашок молюсків |
|
28. |
Клас Головоногі молюски |
|
|
29. |
Узагальнення та систематизація знань ( різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 5.Тип Хордові. Риби. Земноводні. Плазуни |
|||
30. |
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні |
Л/р№10.Зовнішня та внутрішня будова ланцетника |
|
31. |
Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби |
|
|
32.
|
Загальна характеристика класу кісткові риби |
Л/р № 11. Вивчення зовнішньої будови та поведінки риб |
|
9 клас І семестр біологія
№ з/п |
Тема уроку |
Практичні та лабораторні роботи |
Дата |
1. |
Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
2. |
Походження людини |
|
|
3. |
Особливості виду Людина розумна |
|
|
4. |
Соціальне та культурне успадкування |
|
|
Тема 1. Організм людини як біологічна система |
|||
5. |
Поняття про біологічні системи |
|
|
6. |
Структурна і функціональна організація клітин |
|
|
7. |
Тканини |
|
|
8. |
Органи, фізіологічні та функціональні системи |
|
|
Тема 2. Опора та рух |
|||
9. |
Значення опорно-рухової системи. Кісткова, хрящова і м’язова тканини |
Л/р№1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин |
|
10. |
Будова скелета людини |
|
|
11. |
М’язова система людини |
|
|
12. |
Фізичні якості м’язів. Робота м’язів |
Л/р№2. Втома в разі статичного та динамічного навантажень. Вплив ритму та навантаження на розвиток утоми |
|
13. |
Рухова активність і здоров’я |
|
|
14. |
Перша допомога в разі пошкоджень опорно-рухової системи |
Практична робота №1 Будова суглобів, допомого в разі ушкоджень опорно-рухової системи |
|
15. |
Узагальнення та систематизація знань (різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 3.Кров і лімфа |
|||
16. |
Внутрішнє середовище організму. Склад і функції крові |
|
|
17. |
Формені елементи крові. Еритроцити. Групи крові |
Л/р№3. Мікроскопічна будова крові людини |
|
18. |
Лейкоцити. Імунітет |
|
|
19. |
Імунні реакції організму |
|
|
20. |
Імунна регуляція |
|
|
21. |
Зсідання крові |
|
|
Тема 4. Кровообіг і лімфообіг |
|||
22. |
Органи кровообігу. Будова серця |
|
|
23. |
Робота серця і серцевий цикл |
|
|
24. |
Кровоносні судини |
|
|
25. |
Рух крові по судинах. Визначення частоти серцевих скорочень та артеріального тиску |
Практична робота №2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску |
|
26. |
Порушення діяльності серцево-судинної системи |
Практична робота №3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження |
|
27. |
Вивчення кровообігу. Перша допомога в разі кровотеч |
Практична робота № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах у разі порушення кровообігу |
|
28. |
Узагальнення та систематизація знань (різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 5. Дихання |
|||
29. |
Будова і функції органів дихання |
|
|
30. |
Голосовий апарат і мова |
|
|
31. |
Газообмін у легенях та тканинах |
|
|
32. |
Механізм і регуляція дихання. Функціональні показники дихальної системи |
|
|
33. |
Хвороби органів дихання та їх профілактика |
|
|
Тема 6. Харчування і травлення |
|||
34. |
Травлення. Органи травлення |
|
|
35. |
Ротова порожнина. Будова зубів |
|
|
36. |
Травлення в ротовій порожнині |
Л/р№ 4. Дія ферментів слини на крохмаль |
|
37. |
Травлення в шлунку та кишечнику |
|
|
38. |
Хвороби шлунково-кишкового тракту |
|
|
39. |
Значення обміну речовин та енергії |
|
|
40. |
Харчування і здоров’я |
Практична робота№5. Антропометричні виміри Практична робота№6. Аналіз індивідуального харчового раціону за добу та відповідність його нормам |
|
41. |
Узагальнення та систематизація знань (різнорівнева контр. робота) |
|
|
Тема 7. Терморегуляція |
|||
42. |
Будова і функції шкіри |
Л/р №5. Будова, шкіри, нігтя, волосся |
|
43. |
Механізм терморегуляц |