П`ятниця
19.04.2024
03:14
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мій сайт
Головна Реєстрація Вхід
Оксиди »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Тема: „ Оксиди, їх склад, назва, визначення. Оксиди в природі.”

 

Мета та завдання: сформувати уявлення про оксиди як клас неорганічних сполук, їх склад, назви; вміння складати формули оксидів. Продовжити формувати навички складання рівнянь хімічних реакцій. Розглянути поширення оксидів у природі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання і матеріали: зразки оксидів: вода, пісок, глина, гірський кришталь; магнітний, червоний та бурий залізняк.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Добрий день, діти! Приготуйтесь до уроку. Покладіть на край парти все те, що необхідно буде для уроку.

 

2. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні на нас чекає напружена, але цікава робота. Зараз я вам прочитаю уривок із вірша, а ви проаналізуєте його з точки зору хіміка:

Раз зустрівся кисень з воднем,

непримітним і немодним,

Побратались тільки – раз!

Тара-рах! Гримучий газ!

Всі злякались: що це буде?

Вибух, постріли! Біда!

Засміявся кисень: „Люди,

                                        народилася вода!”

  1. Про яку реакцію йдеться?
  2. Чи можете ви написати рівняння цієї реакції?
  3. Як називаються речовини, що вступають в реакцію, і речовина, що утворилася в результаті реакції?
  4. Це прості чи складні речовини?
    1. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Сьогодні ми з вами будемо вивчати оксиди, які належать до складних речовин. Вивчимо їх склад, назви, фізичні властивості. Мета нашої роботи – сформувати уявлення про оксиди як клас неорганічних сполук.

  1. Мотивація нових знань.

З класом оксидів ви розпочали знайомство, коли вивчали хімічні властивості кисню. Сьогодні ми не лише поглибимо ці знання, розглянувши поширення оксидів у природі, їх назви, формули, властивості, але й дізнаємося, як синтезуються штучні рубіни і сапфіри.

5. Засвоєння нового матеріалу.

Оксиди – це складні речовини, утворені двома елементами, одним з яких обов’язково є оксиген. Виключення: ОF2, Н2О2, Na2О.

Назви оксидів складаються зі слова оксид та назви елемента в родовому відмінку. Якщо елемент утворює кілька оксидів, то валентність елемента зазначається після його назви римською цифрою в дужках: SO2  - оксид сульфуру (IV). Також зберігаються поширені в господарстві назви: СО2 – вуглекислий газ, СО – чадний газ.

З наведеного переліку речовин вам треба за допомогою плескання в долоні вибрати оксиди: H2S, СаО, NaOH, Н2О2, СuO, Na2O2 .

А зараз, давайте розглянемо фізичні властивості оксидів.

1) В якому агрегатному стані можуть перебувати оксиди?

2) А який газоподібний оксид вам відомий?

Отже, оксиди перебувають в усіх трьох агрегатних станах.

3) Який колір можуть мати оксиди?

У 1902 році шляхом сплавлення алюміній оксиду та хром (III) оксиду вперше було отримано штучні рубіни:

Al2O3 + Cr2O3 → рубіни (червоні).

При сплавленні алюміній оксиду з ферум (III) оксидом і титан (IV) оксидом отримують сапфіри:

Al2O3 + Fe2O3 + TiO→ сапфіри (сині).

Недавно було отримано штучні аметисти, які являють собою силіцій оксид, забарвлений у фіолетовий колір манган (IV) оксидом і кобальт (II) оксидом:

SiO2 + MnO2 + CoO → аметисти (фіолетові).

Отже, оксиди можуть мати різний колір, або бути безбарвними.

Більшість твердих оксидів запаху не мають, а от рідкі та газоподібні часто мають різкий, неприємний запах. Наприклад, сульфур (IV) оксид - SO2 . Це отруйна речовина, яка утворюється під час виверження вулканів, а також присутня у викидах хімзаводів. Якщо в атмосферу потрапляє сульфур (IV) оксид або нітроген (IV) оксид , ідуть кислотні дощі.

Деякі оксиди у воді не розчиняються (Al2O3 , SiO2 ). Якщо оксид добре розчиняється у воді, він, як правило, з нею реагує, при цьому утворюються інші речовини – кислоти або основи.

Більшість оксидів має немолекулярну будову. Ці оксиди є твердими. Деякі мають молекулярну будову. За стандартних умов вони перебувають у рідкому або газуватому стані.

Хімічна формула

Колір

Запах

Агрегатний стан

Будова

1.

Н2О

б/б

б/з

рідкий,твер-дий,газопо-дібний

молекулярна

2.

NO2

бурий

різкий

газоподібний

молекулярна

3.

CuO

чорний

б/з

твердий

немолекулярна

4.

Cr2O3

зелений

б/з

твердий

немолекулярна

 

Оксиди поділяють на три групи: основні, кислотні та амфотерні.

Основними називають оксиди, які утворюють основи при взаємодії з водою або солі при взаємодії з кислотами.

Кислотними називають оксиди, які утворюють кислоти при взаємодії з водою або солі при взаємодії з основами.

А зараз прослухайте оповідання і випишіть назви усіх речовин, які зустрічаються в тексті.

„Батьківщиною хімії вважають Єгипет. Ця найдавніша країна світу розташована у самому серці Лівійської пустелі. Навколо сухий сипучий пісок. І раптом, о диво! Зелені поля, стрункі пальми, повсюди вирує життя. То несе свої хвилі життєдайний Ніл – основне джерело води. Дощ тут рідкісне явище. І що цікаво: якщо в Україні дощ вважається небесною благодаттю, то в Єгипті дощ, злива сприймається як страшне лихо. Воно й зрозуміло – будинок простого єгиптянина побудований з глини. Під час дощу глина розкисає й будинок руйнується”.

  1. Які речовини ви виписали?
  2. Як ви гадаєте, що їх об’єднує?

Це оксиди: пісок - SiO2 ; вода - Н2О; глина -  Al2O3 .                                     

6. Вторинне сприйняття матеріалу.

1. Складіть рівняння реакцій отримання оксидів:  Al2O3 , СО2 , СаО, Р2О5 .

2. Виразіть у вигляді сполук оксидів наступні мінерали:

Са Аl2 Si2 O8 – CaO • Al2O3 • 2 SiO2

K Аl Si2 O8 - K2O • Al2O3 • 2 SiO2   

Mg3 H4  Si2 O- 3 MgO • 2 Н2О • 2 SiO2

 3. Гра „ Хрестики нулики”

Вам потрібно буде вибрати  3 оксиди з таблиці, щоб вони містилися по горизонталі, вертикалі або діагоналі, як в грі(інші варіанти даноїгри приведено в додатку 1).

 

HCl

MgO

Na2 O

NaOH

Mn2O7

HBr

CrO3

BaCl2

NaOH

   4. Задача

Вивести формулу оксида, якщо масова частка купруму в сполуці 80 %. (CuO)

7. Узагальнення і систематизація знань.

1. Що таке оксиди?

2. На які групи поділяються оксиди?

3. Який запах мають оксиди?

4. В яких агрегатних станах перебувають оксиди?

5. Чи однакові оксиди за кольором?

 6. Які оксиди є найпоширенішими?

8. Підведення підсумків уроку.

Сьогодні ми почали вивчати складні речовини, а саме оксиди, які належать до класу неорганічних сполук. Знання, які ви одержали, знадобляться на наступних уроках, бо без оксидів неможливо вивчати наступні класи речовин.

 

9. Домашнє завдання.

§ 25 (укр.), § 29(рос.); завдання: 2-4.

 

 

 

Привітання, перевірка готовності кабінету до урока

 

 

 

 

Зачитується вірш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна бесіда

 

 

 

Усне повідомлення, запис на дошці

 

 

 

Розповідь учителя

 

 

 

Гра „Плескання”

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна бесіда з       демонстрацією

оксидів

(дану демонстрацію можна проводити за допомогою електронної віртуальної хімії)

 

 

 

Розповідь учителя

 

 

 

 

 

Заповнюється таблиця на дошці і в зошитах

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна      бесіда

 

 

 

Запис на дошці та в зошитах

 

 

 

 

 

 

Гра „Хрестики нулики”

 

 

 

 

 

 

 

 

Фронтальна бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис на дошці та в зошитах

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Архів записів

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz