I. Організаційний момент
Знайомство з учнями.
.
II. Знайомство з обладнанням кабінету хімії, з правилами поведінки в ньому
Який порядок повинен бути на постійному робочому місці учня, що треба мати для кожного уроку: підручник, зошит, зошит-словник, ручку, олівець, лінійку, резинку. У зошиті-словнику на кожну букву алфавіту відводиться одна- дві сторінки. У ньому записують виділені поняття. Ведення такого словника необхідне протягом усіх років навчання.
III. Мотивація навчання
Слово вчителя
У цьому навчальному році ви починаєте вивчення нового предмета — хімії.
Учитель пропонує учням подумати, чому хімію починають
вивчати лише в сьомому класі, природознавство — у п'ятому класі, фізику — у шостому.
Виникає проблемна ситуація. Під час розв'язання цієї проблеми заслуховуються виступи дітей, а потім учитель поступово підводить учнів до думки про те, що відповідь можна дати після того, як зрозуміти головне: що вивчає хімія, тобто що складає предмет хімії.
ІІІ.Оголошення теми і постановка задач уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Згадуємо, що є предметом вивчення біології, фізики, а потім робимо висновок, що хімія — одна з наук, що вивчає природу, пояснюючи такі процеси, як та чому відбуваються в живій та неживій природі. Хімія вивчає деякі властивості речовин та їх перетворення. (Учні записують визначення в зошитах.) Після того як у попередніх класах вивчено деякі особливості живих організмів та явищ, що відбуваються у світі фізичних тіл, виникає необхідність у вивченні речовин, з яких вони складаються і які беруть участь у різних процесах.
- Для чого потрібно вивчати хімію?
Питання примушує учнів замислитися про значення хімії та .висловити деякі свої міркування.
Вчитель робить висновки про те, що знання хімії необхідні для розв'язування багатьох завдань у промисловості, сільському господарстві, космосі, медицині, побуті.
- Що вважати речовиною?
Поставивши питання, вчитель просить виписати окремо зі списку назви тіл та речовин з дошки.
Завдання
Дріт, вода, цукор, лінійка, залізо, склянка, графіт, лід, кисень, гвіздок, гліцерин, цегла.
Слухаються відповіді учнів та їх аргументація. Знову виникає проблема:
- Як навчитися відрізняти одні речовини від інших та групувати їх за близькими ознаками?
Учитель навчає учнів працювати з довідковою літературою, в якій можна знайти температуру кипіння, плавлення, густину металів тощо.
Завдання
- Як розрізнити оцтову кислоту та
воду?
- Мідь та алюміній?
- Кисень та вуглекислий газ?
При цьому вчитель демонструє дослід про властивості кисню та вуглекислого тазу.
Дослід
На столі знаходяться дві склянки: одна з киснем, друга з вуглекислим газом. Як розпізнати кожну з цих речовин? (Опускаємо тліючу скіпку в кисень, а потім — у вуглекислий газ. У склянці з киснем скіпка загориться яскравим полум'ям^ з вуглекислим газом — згасне)
І знову треба зробити висновок про те, що різні речовини відрізняються одна від одної своїми властивостями.
Навкруги нас, куди б не глянула людина, знаходяться предмети та вироби, виготовлені з речовин та матеріалів, які отримують на хімічних заводах та фабриках.
Учитель. Якими речовинами ми користуємося вдома та які з ними відбуваються перетворення? (Учні дають свої відповіді.)
Учитель демонструє такі досліди:
1. Зміна кольору чаю під дією лимону.
- Зміна кольору синьої капусти під дією оцту.
- Взаємодія соди з лимонною кислотою.
Висновки. Пояснення дослідів.
Кожна людина, сама того не підозрюючи, здійснює багато різних перетворень у житті:
- Умивання з милом.
- Прання з використанням миючих засобів.
- Приготування та засвоєння їжі.
Учитель. Світ навколо нас дуже різноманітний, цікавий, таємничий. Наука хімія розкриває ці таємниці. Як ви вже побачили і почули, вона вивчає речовини, їх властивості, перетворення, та явища, які супроводжують ці перетворення.
Робота з виставкою речовин
Ці матеріали міцно ввійшли в наше життя, їх винайшли хіміки. Вони отримані з повітря, нафти, горючих газів, деревини та і н.
А зараз послухайте казку та зробіть висновки про речовини та їх властивості.
Рольова гра. Казка «Нічна історія»
І Ведучий. Усе почалося з того, що маленька стрілка великого настінного годинника наздогнала велику стрілку. Обидві вони завмерли, прислухаючись до бою годинника та чекаючи чогось незвичайного. У квартирі, яка була заповнена світлом місяця, було повно загадок і таємничості. Перший порушив мовчання гарний жіночий черевичок, який ще був зовсім новенький.
-Ну який же я гарний! Мабуть, мене хазяїн найбільше любить.
- Нічого подібного! — відізвався з кутка чобіт.— Я хоч і не такий молодий, як ти, але зроблений з натуральної шкіри і завжди бережу ноги хазяїна в теплі. Не те що ти, зроблений зі штучної шкіри.
Минув деякий час. Гарний черевичок сказав:
- А все ж за нами майбутнє.
- За ким це, за нами? За штучними виробами? — спитала кроляча шапка, яка висіла одна-однісінька на вішалці й лише тепер прокинулася.
- Так! — пояснив черевик.— Ми гарні, легкі та дешеві. Нас легко виробляти...
- А тепло ви вмієте берегти? — перебив черевика чобіт.
- Це хто не вміє? — розсердилася куртка, яка була зроблена з легкої синтетичної тканини, що легко можна було прати, під час прання вона не зменшується і її не треба прасувати.
- Подумаєш, диво! — сказала на це її натуральна сестра, вироблена з бавовни.— Зате мене носити приємно. Особливо, коли спекотно.
Ведучий. Усі почали сперечатись, кого найбільше шанує хазяїн. Вони навіть хотіли почати бійку, але вирішили, що краще для них заспокоїтися.
- Тут, здається, хтось сказав про міцність. Це порушила тишу велика шкіряна сумка. - Ви тільки подивіться на цей молоденький, рожевий пакетик з поліетилену. Він дуже гарний. При цих словах рожевий пакетик закрутився на дверній ручці.) Але як тільки ви його заповните картоплею, так він і розповзеться.
- Але я не для такої тяжкої роботи! -образився пакетик.
- Ну ось! Ви всі такі ніжні! — відізвався зі свого кутка чобіт.— Я, якщо хочете...
Ведучий. Але договорити він не встиг Відкрилися двері, й із кімнати вийшов хазяїн. Він обвів добрим поглядом усі речі й сказав:
- А ви все сперечаєтесь? Спати мені не даєте. Але я вам скажу, що людина винайшла багато корисних речовин, та ще винайде, але вище матері-природи ми ніколи не зможемо піднятися. А тепер усім спати.
Хазяїн вийшов, у квартирі знову стало тихо.
- Про які речовини ви дізналися, прослухавши казку? Про які нові речовини ви почули? Запишіть у словник ці терміни.
Вивчати склад та властивості цих речовин ви будете в старших класах.
У наш час часто можна почути слова, що «хімія знищує природу», «хімія забруднила озера та річки», що з них не можна використовувати воду для пиття. Але наука хімія тут ні до чого. Це лише провина людей, які безвідповідально працюють на виробництві, забруднюють воду, скидаючи в неї відходи виробництва, залишки мінеральних добрив, які часто є отруйними, зводять будинки на берегах річок, озер, морів.
Без продуктів хімічної промисловості сучасній людині не обійтись, так, як не можна обійтися без електрики. Така ж ситуація і з продуктами хімічної промисловості. Треба протестувати не проти хімічних виробництв, а проти їх низької виробничої культури. Тому для розвитку хімічної науки,потрібні висококваліфіковані професіонали-хіміки. Першу хімічну освіту ви отримаєте в школі. Свої перші кроки в дивовижний та чудовий світ хімії ви зробите на уроках та заняттях гуртка.
IV. Домашнє завдання
Дати порівняльну характеристику властивостям:
а) срібла та алюмінію;
б) олії та гасу;
в) жиру та оцту;
г) пластмаси та металу — заліза.
Творче завдання
Написати казку про властивості води в різних її агрегатних станах.
V. Підсумки уроку
Бесіда
- Про що ви дізналися на уроці?
- Що вивчає хімія?
- Які речовини використовуються
в побуті?
- Значення хімії для життя людини.
- Як впливає хімія на екологію?
Чи зацікавила вас хімія як навчальний предмет? Про що ви хотіли б дізнатися на наступних уроках?
|